Lulis stavningsskola :o)

Det finns ett litet svenskt vanligt ord som alla bloggare, och då menar jag verkligen alla, verkar ha oerhört svårt att stava till. Det stör mig faktiskt oerhört mycket, så jag skriver detta inlägg nu för att kanske få några personer där ute att lära sig stava till detta ord för gott.

 

Ordet är V Ä L, som i "det gick väl bra" och "det vet väl att jag fyller år i morgon"

 

Alla stavar detta ord vell eller väll, nästan ingen stavar det rätt. Det är väl kanske inte så farligt när mina små simtjejer som går i sexan stavar det vell, men har man avklarat högstadiet tycker jag att man måste kunna stava till detta lilla ord. Nu vill jag inte framstå som någon bitter kärring som petar i folks stavning på deras bloggar, för jag förstår att man inte tänker på hur man stavar då, och att man skiter fullständigt i det. Jag bryr mig inte själv om hur jag stavar då, skulle man göra det skulle man nog inte få många rader skrivna. Det är bara det att jag tycker att det bör vara en självklarhet att stava till det ordet, och stavar alla det vell "bara på sin blogg" blir det nog lätt att man gör det på nationella proven i svenska också eller kanske till och med magisteruppsatsen. I och för sig är det inte så konstigt att folka har svårt att stava till väl, när man hela tiden ser det stavas på andra sätt, i alla fall på Internet.

 

Ett annat ord som jag kom på nu som jag själv har riktigt svårt att hålla koll på är E N D A som i "det fanns bara en enda lite bulle kvar", egentligen är det väl inte så svårt, det är bara det att jag gärna skriver Ä N D A i stället när jag menar enda. Ända är ju nått helt annat (rumpa), "det fanns bara en rumpa liten bulle kvar" låter ju inte så värst bra?

 

Aja, färdigtjatat. Hoppas någon lärt sig stava detta ord för alltid nu, så var inte det här inlägget förgäves?

 

 


Kommentarer
Postat av: Martina

Haha, jag tar åt mig! :P jag är en av dem som skriver VÄLL (det rosa lilla kortet ;))...men nu har jag lärt mig under de senaste åren..bra va Jull?!!
puss!

2008-01-23 @ 09:30:00
Postat av: Sofie

jag tyckte det var ett väldigt roligt inlägg för folk som inte kan stava till väl än är faktiskt något efterblivna...

2008-01-24 @ 22:21:18
Postat av: Max

Jag lider med dig och dina bekymmer, det kan omöjligt finnas något värre än att:
Bädda en skön säng med rena lakan, missa en tenta för att man måste upp till Åre och åka skidor i en vecka, 12-åringar som inte lärt sig stava till väl i deras bloggar, och värst av allt; Alla kalorier som chips, drinkar och god mat som du kommer äta, innehåller.

VAR GLAD!

2008-01-25 @ 18:28:38
Postat av: Kossan :)

ursäkta max men snart är jag tretton haha.

Postat av: Anonym

på tal om rumpor, när du menar ENDA stavas det ju med E för att man syftar på att det är EN, 1. Så, nu kommer du aldrig stava fel på det i hela ditt liv. Det är som emmas aldrig stavas aldrig med två L och alltid stavas alltid med två L.

2008-02-11 @ 00:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback